UN MÉTODO PARA HUMANIZAR LA EMPRESA (parte 1 de 2)

Authors

  • Alfonso López Quintás Universidad Francisco de Vitoria

Keywords:

Ethics, emotional intelligence, meaning of life, creativity, leadership

Abstract

The company must achieve all the excellence required by their mission. This is not limited to achieving benefits; involves achieving high quality products and services. The company achieved this dual goal more easily if it intends to achieve third: to help its partners to develop as individuals. The author describes the process of personal development and emphasizes that it has two decisive moments: the encounter and discovery of the ideal of unity. For this analysis, it is clear that the company must allow their employees
to participate actively including all its implications in order to develop successfully. If the worker is aware of the importance of 
the whole enterprise function he performs,  his work becomes creative play and collects real sense. Seeing his meaningful activity,
is satisfied and highly motivated. This motivation has to espouse the fate of the company, the best way to settle the opposing
attitudes and cheerfully take the effort to adapt to changes may require work to be performed. The example of certain international 
companies who have followed this anthropological orientation-such as the Mexican Bimbo, makes it clear why the ideal of unity and service has been the key to its successful expansion.

References

Cabada Castro, Manuel. La vigencia del amor. Madrid: San Pablo, 1994.

Cuenca, Manuel. Ocio humanista. Bilbao: Universidad de Deusto, 2000.

Deal, Terrence E. y Allan A. Kennedy. Corporate Cultures. EEUU: Perseus Digital Library, 2000.

EFQM “Los líderes excelentes desarrollan y facilitan la consecución de la misión y la visión, desarrollan los valores y sistemas necesarios para que la organización logre un éxito sostenido y hacen realidad todo ello mediante sus acciones y comportamientos”. (“Enablers” 2012). Consultado el 27 de julio de 2014 en www.efqm.org/efqm-model/criteria/enablers Encíclica Centessimus Annus.

Farell, Gerardo T. “El empleo. Economía solidaria y economía de mercado.” En Consudec, Buenos Aires, nº 814 (junio 1997).

Fernández, José Luis. “Más allá del valor económico: la ética en la gestión.” En Cómo educar en valor editado por José María Méndez. Madrid: Síntesis, 2001.

Fontrodona Felip, Joan. La ética que necesita la empresa. Madrid: Unión Editorial, AEDOS, 1998.

Frankl, Víktor. El hombre en busca de sentido. Barcelona: Herder, 1979 [Man’s search for meaning. Nueva York: Pocket Books, s.f.]

Golemann, Daniel. La práctica de la inteligencia emocional. Barcelona: Círculo de Lectores, 1999.

López Quintás, Alfonso. Descubrir la grandeza de la vida. Bilbao: Desclée de Brouwer, 2009.

_____ El conocimiento de los valores. Navarra: Verbo Divino, 2000.

_____ El libro de los valores. Barcelona: Planeta, 2003.

_____ Estética de la creatividad. Madrid: Rialp, 1998.

_____ Liderazgo creativo. Hacia el logro de la excelencia personal. Oviedo: Ediciones Nobel, 2004.

Melendo, Tomás. Las claves de la eficacia empresarial. Madrid: Rialp, 1990.

Ouchi, William G. Theory Z: How American Business Can Meet the Japanese Challenge. Londres: Addison-Wesley, 1981.

Pascale, R. T. y A. G. Athos. The art of Japanese management. Nueva York: Simon & Schuster, 1981.

Peters, Thomas J. y Robert. H. Waterman. En busca de la excelencia. Barcelona: Ediciones Folio, 1990.

Rof Carballo, Juan. El hombre como encuentro. Madrid: Alfaguara, 1973.

_____ Violencia y ternura. Madrid: Prensa Española, 1977.

Rogers, Carl R. El proceso de convertirse en persona. Barcelona: Paidós, 2007.

Servitje, Roberto. Bimbo. Estrategia del éxito empresarial. México: Pearson Education, 2003.

Vilaseca, Borja. “¿Todavía no ha cambiado de paradigma?” entrevista a Edgard de Bono. En El País (8 de marzo de 2009).

Watkins, Sherron. “Ken Lay still isn´t listening.” En Time (5 de junio de 2006).

Published

2024-11-20

Issue

Section

Philosophy