The organizational climate for innovation: case study of a Latin American University
Main Article Content
Abstract
In Latin America, research on organizational climate is still incipient and has been limited to measuring and analyzing statistical results, without previous validation of the construct in a different cultural context. This descriptive and exploratory study was conducted in a Latin American university. The research was developed in two stages: a) measurement, and b) qualitative assessment. Results from both stages of data collection showed that management decisions, though not authoritarian focus on preferential treatment to some faculty members. This is also reflected in the level of support given to some people in the organization and regarding workload distribution. Lack of proper communication between the staff and the administration was also found. These behaviors are typical of a closed climate. As Hoy, Tarter and Kottkamp (1991) indicate, this type of organizational climate is characterized by an administration prone to be arbitrary
in applying regulations, which negatively influences personnel morale. The use of a quantitative-qualitative approach allowed validation of the Hoy, Tarter y Kottkamp organizational climate construct in the Mexican context. Further research is needed to determine the willingness of higher education institutions to be innovative in order to improve their quality as demanded by our current society. In order to introduce change in our organizations it is necessary for the climate to be open, because when the organizational climate is closed results in functional stiffness and lack of creativity.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.
References
las preparatorias pertenecientes al sistema UADY. Tesis de maestría no
publicada, Universidad Autónoma de Yucatán, Mérida, México.
Aguilar, Z. (2003). Determinación del clima organizacional de las escuelas del Colegio
de Bachilleres y del Colegio Nacional de Educación Profesional Técnica,
de la ciudad de Mérida. Tesis de maestría no publicada, Universidad Autónoma
de Yucatán, Mérida, México.
Álvarez, I. y Topete, C. (1997). Modelo para una evaluación integral de las políticas
sobre gestión de calidad en la educación superior. Gestión y Estrategia. Edición
Internet. UAM-A. No. 11-12, pp. 1-15. Recuperado el 24 de junio de 2003, de
http://www.azc.uam.mx/publicaciones/gestion/num11y12/doc11.htm
Arias, F. (1996). Administración de recursos humanos (4a. ed.). México: Trillas.
Bonilla, E. y Rodríguez, P. (1997). Más allá del dilema de los métodos. Santa Fe de
Bogotá, D. C.: Grupo Editorial Norma.
Cisneros, E. (1993). Clima organizacional e innovación: Un estudio comparativo. Tesis
de maestría no publicada, Universidad Autónoma de Yucatán, Mérida, México.
Ekvall, G. (2003). El clima organizacional. Una puesta a punto de la teoría e investigaciones.
España: Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid.
Gibbs, Anita, (1997). Focus Group. Department of Social Medicine, Bristo, University.
Recuperado el: 5 de febrero de 2006. Disponible en: http://www.soc.surrey.
ac.uk/sru/SRU19.html
Hernández, S. (2002). Administración. Pensamiento, proceso, estrategia y vanguardia.
México: McGraw Hill.
Hoy, W. & Miskel, C. (2000). Educational administration. Theory, research and
Pactice [Administración Educativa. Teoría, investigación y práctica] (5th ed.).
Estados Unidos: McGraw Hill.
Hoy, W., Tarter, C., & Kottkamp, R. (1991). Open schools/healthy schools. Measuring
organizational climate [Escuelas abiertas/escuelas saludables. Midiendo el
clima organizacional]. Beverly Hills, C.A.: Sage.
Krejcie, R. V. & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities.
Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
Massol Lafon, Inés, Dorio Alcaraz, Inma, Sabariego Puig, Marta, (2004). Metodología
de la Investigación Educativa. De la Colección: Manuales de Metodología de
Investigación Educativa, bajo la dirección de Juan Etxeberría y Javier Tejedor.
Con la coordinación de Rafael Bisquerra. Madrid: Editorial La Muralla-
Segredo, A. (2011). La gestión universitaria y el clima organizacional. Scielo.
Cuba. Educación Media Superior. Vol. 25, n. 2. Recuperado el 18 de noviembre
de 2011 de:
Universidad Autónoma de Campeche. (1999).Catálogo de Planes de Estudio 1998-
1999. México: Dirección General de Planeación de la UAC.
Zabalza, M. (1996). El “clima”. Conceptos, tipos, influencia del clima e intervención
sobre el mismo. En G. Domínguez F. y J. Mesanza L. (Eds.). Manual de Organización
de Instituciones Educativas (pp. 263-301). Madrid, España: Escuela Española.