Study on the phenomenon of selfies in social networks and their implications for marketing

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Karla Barajas Portas
Julieta Mercado González
Esteban Salinas Mercado
Pável Reyes Mercado

Abstract

The present research analyzes the descriptions of representations that “selfies” have for young consumers.
We provide in-depth explanations of selfies, how consumers perceive them and what they represent in their lives.
Individuals generate and share these types of images on a daily basis, so it is necessary to understand their role in the lives of consumers. The present research is based on the analysis of metaphors, because they frame the ways in which individuals perceive and act in the world. On the data obtained from 32 young consumers and using Zaltman’s projective metaphor induction technique (ZMET), the feelings and deep emotions of the interviewees with respect to selfies are captured. The results highlight the importance of the metaphors regarding: 1) connection, 2) emotions, 3) special moments, and 4) technology. The main findings support the importance of this phenomenon on the implications of marketing management.

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How to Cite
Barajas Portas, K., Mercado González, J., Salinas Mercado, E., & Reyes Mercado, P. (2017). Study on the phenomenon of selfies in social networks and their implications for marketing. The Anáhuac Journal, 17(2), Pág. 93. https://doi.org/10.36105/theanahuacjour.2017v17n2.04
Section
Artículos
Author Biographies

Karla Barajas Portas

Tiene doctorado en Marketing Avanzado por la universidad Rey Juan Carlos, en Madrid, España. Máster en Comunicación Integral, UCM. Máster en Marketing, URJC. Máster en Ciencias del Comportamiento y de la Salud. Actualmente es profesora e investigadora del área de marketing de la Facultad de Economía y Negocios de la Universidad Anáhuac México, Campus Norte.

Julieta Mercado González

Doctorado en Administración por el Instituto Politécnico Nacional. MBA y especialización en Mercadotecnia por el Instituto Tecnológico de Estudios de Monterrey. Actualmente es profesora e investigadora del área de Marketing de la Facultad de Economía y Negocios de la Universidad Anáhuac México, Campus Norte.

Esteban Salinas Mercado

Estudiante de Psicología en la Universidad Anáhuac y Psicoanálisis por extensión, École Lacanienne de Psychanalyse.

Pável Reyes Mercado

Doctorado en Ciencias Empresariales por el EGADE Business School.
Actualmente es profesor e investigador del área de Marketing de la Facultad de Economía y Negocios de la Universidad Anáhuac México, Campus Norte. Sus intereses de investigación incluyen adopción de tecnología para la innovación y comportamiento del consumidor on-line.