Collaborative Online Learning: Mixed practices derived from the Faculty of Human Sciences´s experience, in the Autonomous University of Baja California
Main Article Content
Abstract
This article shows two mixed practices for teaching that broaden the horizon of students of the Bachelor of Communication Sciences of the Faculty of Human Sciences in the Autonomous University of Baja California, using the Collaborative Online International Learning, COIL methodology. In this work we explain the background and adaptation of International Collaborative Online Learning within which students and teachers had the opportunity to identify their academic differences and share cultural skills, to complement the acquisition of knowledge corresponding to their professional training. As a result of carrying out these mixed practices, there was an awareness of cultural differences, as well as a diversification in the use of languages, modalities, and supports, as well as an increase in the motivation for learning the English language.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
Asociación Nacional de Instituciones de Educación Superior. (2019). Cooperación Académica Nacional e Internacional. http://www.anuies.mx/?programas-y-proyectos/cooperacion-academica-nacional-e-internacional
Avello, L. y Duart, J. (2016). Nuevas tendencias de aprendizaje colaborativo en e-learning. Claves para su implementación efectiva. Estudios Pedagógicos, XLII(1), 271-282. http:// www.redalyc.org/articulo.oa?id=173547563017
Beelen, J. (2011). La internacionalización en casa en una perspectiva global: un estudio crítico del Informe del 3.er Estudio Global de la aiu. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 8(2), 85-100. http://v8n2-beelen-esp.pdf (uoc.edu)
Burke, P. (2005). Visto y no visto: el uso de la imagen como documento histórico. Crítica.
Collazos, C. y Mendoza, J. (2006). Cómo aprovechar el “aprendizaje colaborativo” en el aula. Educación y Educadores, 9(2), 61-76. http://www.redalyc.org/pdf/834/83490204.pdf
García, J. (2013). Movilidad estudiantil internacional y cooperación educativa en el nivel superior de educación. Revista Iberoamericana de Educación, 61(1), 59-76. https://rieoei.org/historico/documentos/rie61a04.pdf
Hernández, D. y Knust, R. (2020). Internacionalización en casa, de la teoría a la práctica. Asociación Colombiana de facultades de Ingeniería. http://www.acofi.edu.co/prensa/opinion/internacionalizacion-en-casa-de-la-teoria-a-la-practica/
Herrera, B. (2016). Internacionalización en casa. Procesos de gestión para la internacionalización de la Universidad Señor de Sipán. Revista Entornos, 29(2), 423-426. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6937140
Knight, J. (1994). Internationalization of Canadian Universities. Michigan State University. http://www.ugto.mx/internacional/images/pdf/4a.pdf
Laboratorio Audiovisual de Investigación Social. (2015). Tejedores de imágenes: propuestas metodológicas de investigación y gestión del patrimonio fotográfico y audiovisual. [e-book]. Instituto Mora.
Lavigne, G., Vascolcelos, M., Organista, J. y McAnally, L. (2012). Exploración preliminar del aprendizaje colaborativo dentro de un entorno virtual. Actualidades investigativas en educación, 12(3), 1-20.
http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44723985007
Maldonado, A. (2017). Encuesta Mexicana de Movilidad Internacional Estudiantil 2014/2015 y 2015/2016. http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/libros/Libro235.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2017). La movilidad de la educación superior en América Latina y el Caribe: retos, oportunidades de un convenio renovado para el reconocimiento de estudios, títulos y diplomas. http://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372629.locale=es
Pérez-Martínez, H. (2015). En pos del signo: introducción al estudio de la semiótica. El Colegio de Michoacán.
Roselli, N. (2016). El aprendizaje colaborativo: bases teóricas y estrategias aplicables en la enseñanza universitaria. Propósito y Representaciones, 4(1), 219-280. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5475188.pdf
Rubin, J. (2017). Embedding collaborative Online International Learning (coil) At Higher Education Institutions. Internationalisation of Higher Education, 2, 27-44. http://nebula.wsimg.com/d2cf3c4b5bb2fe256a722a7b040b7812?AccessKeyId=EC053BA31CBDFA636F2B&disposition=0&alloworigin=1
Scagnoli, N. (2006). El Aprendizaje Colaborativo en Cursos a Distancia. Investigación y Ciencia, (36), 39-47. http://www..academia.edu/77090519/El_Aprendizaje_Colaborativo_en_Cursos_a_Distancia
Sebastián, J. (2017). Algunos dilemas entorno a la internacionalización de educación superior. Educación Superior y Sociedad, 21(25), 119-144. http://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/30/30
Solís, E., Morales, K., Armenta, N. (2020). Contarnos en imágenes: introducción al estudio de la imagen desde la experiencia comunitaria. Artificios Universidad.
Universidad Autónoma de Baja California. (2018). Modelo Educativo. http://web.uabc.mx/formacionbasica/documentos/ModeloEducativodelaUABC2018.pdf
Universidad Autónoma de Baja California. (2019). Plan de Desarrollo Institucional 2019-2023. http://web.uabc.mx/planeacion/pdi/2019-2023/PDI_2019-2023.pdf
Universidad Autónoma de Baja California. (2020). Programa Internacionalización Virtual. http://www.cgvca.uabc.mx/home/es/internacionalizacioncasa/