Entrepreneurial journalism, an approach to organizational structures, the versatile and interdisciplinary professional profile and the journalistic innovation of digital media in southern Sinaloa
Main Article Content
Abstract
With the objective of evaluating the organizational structures and the quality of entrepreneurial journalism in southern Sinaloa, a quantitative study was carried out through a survey of digital media journalists in Mazatlán and Escuinapa, to learn about the dynamics of consolidation of information spaces. digital in the media ecosystem of the region; some of the variables analyzed were the number of members, the professional profile and the journalistic innovation of said spaces. As theoretical support, premises of organizational theory and Newsmaking were taken up; while the data analysis was performed through the SPSS software. The results obtained indicate that, although small organizational structures do not impact the consolidation of the media, the need for multi-skilled and interdisciplinary profiles and the lack of innovative proposals could influence journalistic quality and thus credibility and consolidation. of the long-term means.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
Albertini, E. (2016). Nuevas prácticas y rutinas del periodismo digital. Letras,(5), 195-203.
Alsina, M. (1989). La construcción de la noticia. Paidós. https://www.um.es/tic/LIBROS%20FCI-I/La%20produccion%20de%20la%20noticia.pdf
Arévalo, R. I., y Cancelo, M. (2018). Los medios de comunicación y su responsabilidad social organizacional en Iberoamérica. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 24(2), 1043-1055. https://doi.org/10.5209/ESMP.62201
Arévalo, R., y Cancelo, M. (2020). La responsabilidad de los medios de comunicación desde su filosofía organizacional con las audiencias y ciudadanía. Ética, comunicación y género. Debates actuales, 239-249.
Artículo 19. (2021). Distorsión: el discurso contra la realidad, informe anual 2020. https://articulo19.org/distorsion/
Arrueta, C. y Brunet, M. (2010). Noticiabilidad y planificación. Una mirada desde la teoría de los emisores, los procesos productivos y la cultura tecnológica. Intertextos. Cuadernos del Programa de Comunicación Social, 4. https://www.elsevier.es/en-revista-revista-mexicana-opinion-publica-109-articulo-la-construccion-noticia-desde-el-S1870730017300066
Arzate, E., López, J., y Mancilla, L. (2017). Periodismo del siglo XXI, Notimex.
Barrios, A. (2013). El ciberperiodismo en México: realidades, desafíos y oportunidades. [Tesis doctoral]. Universidad de Santiago de Compostela, Facultad de Ciencias de la Comunicación.
Bernabé, J. (2017). El periodismo preventivo como técnica pedagógica para evitar la desinformación en crisis y conflictos: los casos de Chihuahua y Cuidad Juárez. [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid.
Bertalanffy, L. (1989). Teoría general de sistemas. Fondo de Cultura Económica.
Blanco-Herrero, D., y Arcila-Calderón, C. (2019). Deontología y noticias falsas: estudio de las percepciones de periodistas españoles. Profesional de la Información, 28(3), 1-13. https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.08
Byers, Y. (1997). Organizational Communication Theory and Behavior. Allyn and Bacon.
Carpes da Silva, G., y Gruszynsky, S. (2020). Business Model Innovation in News Media: Fostering New Relationshps to Stimulate Support from Readers. Medios y Comunicación, 8(2), 28-39. https://doi.org/10.17645/mac.v8i2.2709
Casero-Ripollés, A. (2016). El periodismo emprendedor ante el reto de su consolidación. Anuario ThinkEPI, 10, 203-208. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2016.42
Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Alianza.
Crovi, D. (2016). México. Ciberperiodismo en Iberoamérica, 241-257.
Daft, R. (2011). Teoría y diseño organizacional. Cengage Learning.
De León, S. (2018). Una mirada a las rutinas no convencionales de producción periodística en México. Estudios sobre periodismo en México: despegue e institucionalización, 149-170.
Del Valle, R. (2017). Las audiencias activas y la credibilidad de los medios de comunicación en México. [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid.
Edo, C. (2009). Periodismo informativo e interpretativo, el impacto de internet en la noticia, las fuentes y los géneros. Alfaomega.
Fuentes, R. (22 de agosto de 2018). El freelanceo, futuro de los periodistas. Al momento. http://almomento.mx/diario-ejecutivo-el-freelanceo-futuro-de-los-periodistas/
García-Avilés, J., Carvajal. M., y Arias, F. (2018). Implantación de la innovación en los cibermedios españoles: análisis de las percepciones de los periodistas. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 369-384. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1260en
Golding, P. y Elliot, P. (1979). News Values and News Production. Longman. https://www.sweetstudy.com/files/1-newsvaluesandnewsproduction-golding-elliot-pdf
Gómez, S., Paniagua, F., y Farias, P. (2015). El emprendimiento en el periodismo. La actitud de los estudiantes. Opción, 31 (6), 351-368. https://www.redalyc.org/pdf/310/31045571022.pdf
González, C. (2016). La prensa mexicana y su evolución del papel a las plataformas web y móvil para la distribución múltiple de sus noticias. El caso de El Imparcial de Hermosillo (1937-2014). [Tesis doctoral]. Universidad de Mágala, Facultad de Ciencias de la Comunicación.
INEGI. (2019). Censos Económicos. https://www.inegi.org.mx/programas/ce/2019/#
Johnson, D. (1993). Organizational Communication Structure. Alex Publishing. Michigan State University.
Knoclauch, H., Jacobs, M., y Tuma, R. Culture, Communication, and Creativity. Reframing the Relations of Media, Knowledge, an Innovation in Society. [e-book]. Peterlang. https://www.researchgate.net/publication/275948787_Communication_Culture_and_Creativity_-_Reframing_the_Relations_of_Media_Knowledge_and_Innovation_in_Society
López-García, X., Rodríguez-Vázquez, A., y Pereira-Fariña, X. (2017). Competencias tecnológicas y nuevos perfiles profesionales del periodismo actual, Comunicar, 53, 81-90. https://doi.org/10.3916/C53-2017-08
Martínez-García, L., y Navarro, C. (2018). Organización laboral y perfiles profesionales de los nuevos medios digitales españoles creados por periodistas en tiempos de crisis. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 24 (2), 1445-1458. https://doi.org/10.5209/ESMP.62227
Meneses, M. (2010). La industria del periodismo y su transición a la convergencia digital: ciberperiódicos y periodistas convergentes en México. Virtualis, 2, 44-59. https://www.revistavirtualis.mx/index.php/virtualis/article/view/28
Meneses, M. (2013). Convergencia en la industria periodística mexicana, Algo más que una reconversión tecnológica. Industrias culturales en México. Reflexiones para actualizar el debate, 1-19. https://www.academia.edu/12718316/Convergencia_en_la_industria_period%C3%ADstica_mexicana_Algo_m%C3%A1s_que_una_reconversi%C3%B3n_tecnol%C3%B3gica
Mintzberg, H., y Quinn, J. (1993). El Proceso Estratégico: conceptos, contextos y casos. Prentice Hall Hispanoamericana.
Negreira-Rey, C.; López-García, X., y Vázquez-Herrero, J. (2020). Mapa y características de los cibermedios locales e hiperlocales en España. Revista de Comunicación, 19(2), 193-214. https://doi.org/10.26441/RC19.2-2020-A11
Newman, N.; Fletcher, K.; Schulz, A.; Andi, S.; Robertson, C., y Nielsen. R. (2021). The Reuters Institute Digital News Report 2021. Reuters Institute for the Study of Journalism. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2021-06/Digital_News_Report_2021_FINAL.pdf
Observatorio laboral. (2020) Estadísticas de carreras profesionales por área. https://www.observatoriolaboral.gob.mx/static/estudios-publicaciones/Sociales.html
Paoli-Bolio, J. (2019). Multi, inter y transdisciplinariedad. Anuario de filosofía y teoría del derecho, unam, Instituto de Investigaciones Jurídicas. http://www.scielo.org.mx/pdf/paftd/n13/2007-4387-paftd-13-347.pdf
Puente, S., Pellegrini, S.; Alessandri, F., Porath, W., y Mujica, C. (2004). Instrumento para evaluar la calidad periodística: el vap compara a la prensa y televisión de Hispanoamérica. Cuadernos de información, 16, 101-113 . https://doi.org/10.7764/cdi.16.167
Redacción (2020). El debate mete a tres nativos digitales al top 10; UnoTv cae 13%, y SDP estrecha distancia en la cima. El Economista. https://www.eleconomista.com.mx/contenidos/2020/04/02/noticia_0089.html
Todos los periódicos diario (2021). Periódicos de Baja California. Prensa Escrita. https://www.prensaescrita.com/america/bajacali.php
Reporteros Sin Fronteras. (2021). Clasificación Mundial 2020 la libertad de prensa en el mundo. https://www.rsf-es.org/clasificacion-mundial-2020-la-libertad-de-prensa-en-el-mundo/
Robbins, S. (2004). Comportamiento organizacional. Prentice-Hall.
Rodrigo-Alsina, M., y Cerquieira, L. (2019). Periodismo, ética y posverdad. Cuadernos.info. (44), 225-239. https://doi.org/10.7764/cdi.44.1418
Salaverría, R., y García, J. (2008). La convergencia tecnológica en los medios de comunicación: retos para el periodismo. Trípidos, 23, 31-47. https://raco.cat/index.php/Tripodos/article/view/118910
Salaverría, R. (2019). Digital journalism: 25 years of research. Profesional de la información. 28(1). https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene.01
Schena, J., Besalú, R., y Casellas, C. (2018) Valoraciones actualizadas de las competencias profesionales en la práctica laboral de los periodistas españoles. Revista Latina de Comunicación Social (73), 531-555. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1268
Solórzano, R. (2017). Ciberperiodismo: una región a partir de la gestión, producción, consumo y prácticas periodísticas en los cibermedios de Tuxtla Gutiérrez. [Tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Chiapas.
Scolari, C., Micó, J., Navarro, H., y Pardo, H. (2008). El periodista polivalente. Transformaciones en el perfil del periodista a partir de la globalización de los medios audiovisuales catalanes. Revista de Estudios de Comunicación, 13(25), 37-60. https://ojs.ehu.eus/index.php/Zer/article/view/3572/3200
Taylor, J. R. (1995). Rethinking the Theory of Organizational Communication. How to Read an Organization. Alex Publishing Corporation.
Vaca, P. (2021). México: informe anual de la relatoría especial para la libertad de expresión. Comisión Interamericana de Derechos Humanos. http://www.oas.org/es/cidh/expresion/informes/ESPIA2020.pdf
Villegas, J. (2015). Aspectos éticos y deontológicos de la actividad periodística online. Su percepción por los profesionales. Revista Latina de Comunicación Social, (70), 91-109. https://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1036
Zambrano, W. R., García, D., y Barrios, A. (2018). El periodista frente a los nuevos retos y escenarios de la convergencia mediática colombiana. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 25 (1), 587-607. https://doi.org/10.5209/ESMP.63747