The development of soft power in Bilbao troughs its Guggenheim Museum in times of COVID-19

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Julio Alexander González-Liendo
https://orcid.org/0000-0002-4074-0703
Mario García Gurrionero

Abstract

The ravages caused by the COVID-19, which include the deterioration of the tourist economy of the countries, the gigantic impulse of remote work, the depopulation of small cities, and the need to boost the regional and local economy promptly, have become the factors that have amplified the need to strengthen the City Brand around the world. This research, which aims to analyze how the Guggenheim Museum has become the spearhead of Bilbao’s soft power strategy, has been developed by combining in-depth interviews with content analysis, allowing us to understand the strategy implemented. For the Biscayan capital. It is concluded that the global strategy to strengthen the Bilbao City Brand has focused on culture, where the Guggenheim Museum is its most fundamental factor.

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How to Cite
González-Liendo, J. A., & García Gurrionero, M. (2023). The development of soft power in Bilbao troughs its Guggenheim Museum in times of COVID-19. Sintaxis, (11), 49–66. https://doi.org/10.36105/stx.2023n11.05
Section
Artículos
Author Biographies

Julio Alexander González-Liendo, Universidad Internacional de La Rioja

Doctorando en Industrias de la Comunicación y Culturales de la Universitat Politècnica de Valencia (UPV), donde enfoca sus estudios e investigación en moda, sostenibilidad, museos y comunicación transmedia en el Grupo CALSI Tecnologías de la Información. Miembro del equipo de investigación del Proyecto Europeo SUMED que analiza e implementa la sostenibilidad en la educación sobre medios de comunicación. Actualmente avanza su proyecto Huella E, un sistema de gestión para museos sostenibles en España y Latinoamérica. Profesor titular de Comunicación Transmedia y Responsabilidad Social en la Universidad Anáhuac Xalapa, México, en el Centro de Diseño de Modas, en Guadalajara, México y director de tesis de maestría en la Universidad Internacional de La Rioja, España.

Mario García Gurrionero, Universidad Internacional de La Rioja

Doctor en Comunicación por la Universidad Complutense de Madrid. Consultor de comunicación pública y deporte con más de 12 años de experiencia. Director estratégico de la firma Comunicar es Ganar. Asesores de Comunicación para Deportistas de Élite (2012- Actualidad). Gabinete de Comunicación del Ministerio de Sanidad, Política Social y Consumo (2010). Gabinete de Comunicación en la Agencia Burson-Marsteller (2006). Más de 40 publicaciones académicas y divulgativas en torno a la Reputación, Imagen pública, Sports City Branding, Diplomacia pública deportiva, entre otros.

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