Rescuing History: Communication for Innovation and Awareness in the Restoration of Mexican Monumental Heritage through Artificial Intelligence

Main Article Content

Ricardo Ignacio Prado Núñez
https://orcid.org/0009-0006-1308-8031
Ricardo Ignaci o Prado Hurtado
https://orcid.org/0000-0002-4502-428X

Abstract

Mexico's historical monumental heritage (HiMoHe) is a valuable legacy that must be restored to address critical issues and promote economic and social development. This research proposes a communication plan based on the research-creation (R+C) methodology to raise awareness among university students about its importance. The project will use Artificial Intelligence tools for predictive analysis, social modeling, and generative content creation. Alternative research methods, such as visual and sensory ethnography, will be employed to deepen the data. Through an interactive multimodal artifact, the goal is to transform attitudes and turn young people into advocates for the rational use of PaHiMo. Although still in progress, preliminary results indicate a polarization of opinions regarding the preservation and modernization of the heritage.

Downloads

Download data is not yet available.

PLUMX Metrics

Article Details

How to Cite
Prado Núñez, R. I., & o Prado Hurtado, R. I. (2025). Rescuing History: Communication for Innovation and Awareness in the Restoration of Mexican Monumental Heritage through Artificial Intelligence. Sintaxis, (14), 89–101. https://doi.org/10.36105/stx.2025n14.06
Section
Artículos
Author Biographies

Ricardo Ignacio Prado Núñez, Universidad Nacional Autónoma de México

Miembro de comité tutor de Maestría y de Doctorado. Campo de conocimiento. Restauración del patrimonio Arquitectónico. Profesor Tiempo Completo definitivo B. Posgrado de Facultad de Arquitectura UNAM.Profesot titular del Taller 111 y de Las Materias, Procedimientos y Materiales Empleados en Obras de Restauración, y de Los Materiales y su tratamiento en la Arquitectura del Mexico Virreinal e Independiente. Candi, Investigador 1.  S.N.I. CONACYT. Investigador PAPIIT. UNAM

Ricardo Ignaci o Prado Hurtado, Universidad Anáhuac México

Coordinador de la Maestría en Comunicación Integral profesor investigador en el Centro de Investigación para la Comunicación Aplicada de la Universidad Anáhuac México. Director General Creativo en Mostrotown Publicidad, Doctor en investigación de la comunicación por Universidad Anáhuac México y Doctor en ciencias de la información y de la comunicación por La Universidad Savoie Mont Blanc.

References

Callon, M. (1994). Is Science a Public Good? Obtenido de www.jstor.org: https://www.jstor.org/stable/689955

Ballesteros, M., & Beltrán, E. M. (febrero de 2018). ¿Investigar Creando? Una guía para la investigación-creación en la academia. Obtenido de www.unbosque.edu.co: https://www.unbosque.edu.co/sites/default/files/2018-09/Investigar%20creando.pdf

Banks, M. (2001). Visual Methods in Social Research. Sage.

Bastiani, J. d., Cardoso, E., Bruscato, L. M., & Silva, F. P. (2023). Tecnologias digitais aplicadas ao patrimônio histórico e à educação patrimonial: uma revisão da literatura. Obtenido de www.ojs.campodahistoria.com.br: https://doi.org/10.55906/rcdhv8n2-008

Birdwhistell, R. (2021). Introduction to Kinesics: an Annotation System for Analysis of Body Motion and Gesture. Hassell Street Press.

Borgdorff, H. (2007). The debate on research in the arts. Obtenido de www.cpb-eu-w2-wpmucdn.com: https://cpb-eu-w2.wpmucdn.com/blogs.brighton.ac.uk/dist/c/2106/files/2016/05/H-Borgdorff-The-Debate-on-Research-in-the-Arts-14d694g.pdf

Carta de Cracovia. (2000). www.ge-iic.com. Obtenido de Carta de Cracovia: https://www.ge-iic.com/wp-content/uploads/2006/07/Carta_de_Cracovia.pdf

Carta de Quito. (11 de marzo de 1977). Carta de Quito. Obtenido de www.icomos.com: https://icomos.es/wp-content/uploads/2020/01/1967-carta-de-quito.pdf

Chabert, G. (2015). Les espaces de l’écran. Obtenido de www.unilim.fr: https://www.unilim.fr/interfaces-numeriques/2697&file=1/

Chabert, G. (2020). Antropologie visuelle // Licence 3 Infocom. Cours: antropologie visuelle et communicaction numérique. Université Savoie Mont Blanc.

Certeau, M. (1980). L'invention du quotidien, tome I : Arts de faire. Folio Essais.

Certeau, M. (1994). L'Invention au quotidien, tome 2 : Habiter, cuisiner. Folio Essais.

Del Moral, E. (agosto de 1964). Teoría de la arquitectura. Obtenido de www.fa.unam.mx: https://fa.unam.mx/editorial/wordpress/wp-content/Files/raices/RD15/cuadernos/cuaderno_13.pdf

Del Moral, E. (9 de agosto de 2024). Enrique Del Moral: Académico fundador. Obtenido de Academia del las artes: https://academiadeartes.org.mx/miembros/del-moral-enrique/

Dion, D. (2016). The visual anthropology as proposed by Jean Rouch: a new methodology to study consumer experiences. Conservatoire National des Arts et Métiers Paris, s. p.

Duvivier, C. (2021). La création d’espaces naturels protégés stimule-t-elle le développement économique local ? Une revue de la littérature. Revue d'économie politique, 849 - 886. https://doi.org/10.3917/redp.316.0029.

Ekman, P. (2003). Emotions Revealed, Recognizing Faces and Feelings to Improve Communication and Emotional Life. Times Books.

Findeli, A., & Coste, A. (2007). De la recherche-création à la recherche-proyet: un acdre théorique et méthodologique pour la recherche architecturale. Lieux Comuns, 139-161. ⟨hal-00978330⟩.

Frayling, C. (1993). Research in Art and Design. Royal College of Arts Research Papers, 1-5.

Glaser, B., & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Aldine Publishing Company.

Goffman, E. (1986). Frame analysis, an essay on the organization of experience. Northeastern University Press.

Holmqvist, K., Nyström, M., Andersson, R., Dewhurst, R., Jarodzka, H., & Weijer, J. v. (2011). Eye Tracking: A comprehensive guide to methods and measures. Oxford: OUP Oxford.

Ibanez Bueno, J., & Marín, A. (2021). From visual methods to futures anthropologies. An interview with Sarah Pink. Revue française des méthodes visuelles [En ligne], parr. 30.

Laplantine, F. (1996). La description ethnographique. Nathan Université.

Laplantine, F. (2020). The Life of the Senses. Routledge.

Latour, B. (1987). Science in action. Cambridge: Harvard University Press.

Levrand, N. E. (2022). Custodiar lo etéreo: avances y desafíos en la protección jurídica del patrimonio inmaterial en Argentina. Estudios Sociales, s.p.

MacDougall, D. (2006). Film, ethnography, and the senses – the corporeal image. Princeton University Press.

Mannay, D. (2017). Métodos visuales, narrativos y creativos en investigación cualitativa. ‎NARCEA.

Neff, F. (2023). A siete décadas de Los retablos dorados de Nueva España: una revisión del estado de la cuestión. ANALES DEL INSTITUTO DE INVESTIGACIONES ESTÉTICAS, 88-128.

Norris, S. (2004). Analyzing multimodal interaction: A methodological framework. Routledge.

Norris, S. (2020). Multimodal theory and methodology: For the analisys of (inter)action and identity. Routledge.

Parodi, M. J. (2022). El interés por el pasado y la tutela del patrimonio arqueológico en la Roma de los Papas. De Gregorio Magno a la Unificación Italiana. Atlántica-Mediterránea, 143-171.

Pink, S. (2003). Interdisciplinary agendas in visual research: re-situating visual anthropology. Visual Studies, 179-192.

Pink, S. (2015). Doing Sensory Ethnography. Sage Publications Ltd.

Pink, S. (2021). Doing Visual Ethnography. Sage Publications Ltd.

Prado-Hurtado, R. I. (2022). De lo personalizado a lo invasivo: retos actuales para la publicidad en medios electrónicos. En E. Leyva-Barcida, & G. A. Medina-Aguilar, Comunicación organizacional para el siglo XXI (págs. 151-171). Eólica Grupo Editorial.

Prado-Núñez, R. I. (2019). El patrimonio histórico monumental en México y su racional utilización. Eneágono.

Prado-Núñez, R., & Cejudo, C. D. (9 de agosto de 2018). Dos grandes teóricos mexicanos: Villagrán y Del Moral. Obtenido de Editorial Eneágono: https://www.editorialeneagono.com/shop/dos-grandes-teoricos-mexicanos-villagran-y-del-moral/

Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. Basic Books.

Scrivener, S. (2000). Reflection in and on action and practice in creative-production doctoral projects in art and design. International Journal of Design Sciences and Technology, 25-44.

Sánchez-Miranda, N. A., Ramírez, M., Rosas-Prado, C. E., & Ramírez, J. M. (2022). Conservación y preservación del Patrimonio Cultural: Una revisión a partir de la identidad latinoamericana. Revista de Filosofía, 157-168.

Valle, J. M., & Pinto, F. (2023). La conservación de trazados, grafitos y monteas en el patrimonio monumental se impulsa con una guía de buenas prácticas. Revista PH, 18-20.

Van-Leeuwen, T. (2021). Multimodality and Identity. Routledge.

Villaseñor, I., & Velasco, T. E. (2021). Principios, Criterios y Normativa para la conservación del patrimonio cultural. Instituto Nacional de Antropología e Historia, Coordinación Nacional de Conservación del Patrimonio Cultural.

Winkin, Y. (2014). La nouvelle communication. Points.