Leadership, sustainable tourism, culture and organizational communication: advances and trends in research in Latin America
Main Article Content
Abstract
These essay deals with communication from an interdisciplinary perspective, from the vision of leadership, sustainable tourism, culture and organizational communication. From a documentary review, the aim was to present a reflection on the advances and trends of recent years in research in Latin America is presented, to identify the interests of the academy regarding these lines of research and their approach in communication thinking, recapitulating the main authors of refereed publications and presentations at forums and conferences in the region. Finding a lag in the volume of Latin American publications compared to other regions of the world, it was concluded that there is a challenge to continue opening the way for the study of these lines of research in the region.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
Andrade, J., y Ávila, R. (2018). Información y comunicación en la organización. De los distintos órdenes de la vida organizacional. XXIV Encuentro Nacional AMIC. Expresión cultura y participación ciudadana. Los escenarios de la comunicación al cierre de un ciclo, 1054-1062.
Arévalo-Martínez, R. (2019). Comunicación integral para las organizaciones. Liderazgo y creación de valor. Comunicación Social. Ediciones y Publicaciones.
Arévalo-Martínez, R., Del Prado, R., y Bon, V. (2018). Ética y responsabilidad en la comunicación de instituciones de educación superior a través de Internet: un análisis comparativo global. Global Media Journal México, 15(29), 41-64. https://doi.org/10.29105/gmjmx15.29-4
Arévalo-Martínez, R., y Del Prado, R. (2021). Significación e interacción en la comunicación digital de los organismos de salud sobre la covid-19 en México y el mundo. Pangea. Revista de la Red Académica Iberoamericana de Comunicación, 12(1), 64-80. https://doi.org/10.52203/pangea.v12i1.140
Arévalo-Martínez, R., Del Prado, R., y Góngora, G. (2021a). Comunicación presidencial sobre la covid-19 vía Twitter: México, España y Estados Unidos. Global Media Journal México, 18(35), 151-175. https://doi.org/10.29105/gmjmx18.35-8
Arévalo-Martínez, R., Del Prado-Flores, R., y Lincoln-Strange, I. (2021b). Credibilidad y confianza que otorgan los jóvenes a la comunicación gubernamental sobre la COVID-19 en la zona metropolitana del Valle de México. Xihmai, 16(32), 9-44. https://doi.org/10.37646/xihmai.v16i32.523
Arévalo-Martínez, R., Del Prado, R., y Góngora, G. (2021c). Nueva teoría estratégica de comunicación y biopolítica en México ante la COVID-19: Proyecto de salud solidaria es por ti. Razón y Palabra, 25(110), 113-137. https://doi.org/10.26807/rp.v25i110.1723
Arévalo-Martínez, R., y Leyva, L. (2021). El papel de la comunicación y el liderazgo en las organizaciones: discurso, poder y valor. Revista Mexicana de Comunicación (148), 1-6. http://mexicanadecomunicacion.com.mx/wp-content/uploads/2022/01/no148_ensayo_arevalo_vieyra_papel_comunicaci%C3%B3n.pdf
Boff, L. (2017). La sostenibilidad. Qué es y qué no es. Dabar.
Cavallucci, O. (2017). El reto de la comunicación: liderazgo comunicacional y herramientas negociadoras. Estudios de la Gestión: revista internacional de administración, (1), 119-135.
Del Prado, R. (2018). Ética de la Comunicación. Gedisa.
Del Prado, R., Arévalo-Martínez, R., y Góngora, G. (2021). Comunicación sobre COVID-19 en Twitter: liderazgo y dialéctica Presidentes de México, España, Estados Unidos. Comuni@cción, 12(4), 310-321. https://dx.doi.org/10.33595/2226-1478.12.4.546
Dias, N. (2019). A construção simbólica da imagem dos territórios: a Serra da Estrela entre as imagens tradicionais e a imagem turística. pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 17(6), 1159-1181.
Díaz, H., Gómez, R., y De La Garza, J. (2008). La relación entre comportamientos de liderazgo transformacional, contenidos de comunicación y factores de estrés en el trabajo. Investigación administrativa, 37 (102), 7-21.
Folgado-Fernández, J., Duarte, P., y Hernández-Mogollón, J. (2019). Influencia de Internet versus medios tradicionales. Revista de Ciencias Sociales, 25 (2), 12-25.
Gallegos, A., y Martínez, G. (2018). Primer acercamiento a la cultura organizacional de la empresa eemsa-Rockwell Collins Mexicali. XXIV Encuentro Nacional AMIC. Expresión cultura y participación ciudadana. Los escenarios de la comunicación al cierre de un ciclo, 1063-1089.
Garay, M. (2010). Comunicación y liderazgo: sin comunicación no hay líder. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, (33), 61-72.
García, A. (2018). Liderazgo en comunicación organizacional: Competencias. [Tesis de maestría]. Pontificia Universidad Javeriana, Facultad de Comunicación y Lenguaje. Repositorio institucional de la Pontificia Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/40022/Tesis_Alejandra%20Garcia_final.pdf?sequence=4&isAllowed=y
García, A. (2019). Liderazgo en comunicación organizacional: Competencias. Editorial Académica Española.
Jiménez, G., Galiano, A. y Tobar, L. (2021). Organizational communication and social marketing strategies targeting Spanish consumers of fashion. Sustainability as a form of happiness management. Corporate Governance, 22(3), 506-520. https://doi.org/10.1108/CG-05-2021-0187
Latindex (2022). Índice: búsqueda avanzada. https://www.latindex.org/latindex/bAvanzada
Lazzaro-Salazar, M. y Pujol-Cols, L. (2020). Comunicación intercultural en instituciones públicas de la salud: Validación de la Escala de Conflicto Comunicacional en Organizaciones Interculturales (eccoi). Language and Migration, 12(1), 123-148.
Leff, E. (2012). Pensamiento Ambiental Latinoamericano: Patrimonio de un Saber para la Sustentabilidad. Environmental Ethics, 34(invierno), 97-112. https://doi.org/10.5840/enviroethics201234Supplement58
Marroquín, L. (2018). Construyendo juntos a partir de las diferencias: Notas sobre la comunicación en procesos de colaboración interorganizacional. Congreso de la Asosiación Latinoamericana de Investigadores de la Comunicación, 254-259. https://www.alaic.org/site/wp-content/uploads/2019/04/GT-2-ALAIC-2018_0.pdf
Monterrubio, C., Andriotis, K. y Rodríguez-Muñoz, G. (2020). Residents’ perceptions of airport construction impacts: A negativity bias approach. Tourism Management, 77, 103983. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.103983
Muñoz, E., Hernández, T. y Castillo, F. (2015). Influencia de la Comunicación Organizacional y el Liderazgo en el Clima Organizacional de las Pymes de la Industria Metalmecánica del Estado de Hidalgo. XIX Congreso Internacional de Investigación de Ciencias Administrativas Gestión de las Organizaciones rumbo al 3er. Milenio ‘De la regionalización a la globalización’, 1-37. https://kipdf.com/dr-fernando-castillo-gallegos_5aeb43cb7f8b9ac5408b4572.html
Pinto, L., Rivera, M., Dos-Santos, M. y Neto, P. (2018). Comprometimento no trabalho e sua relação com a cultura organizacional mediada pela satisfação. Revista brasileira de gestão de negócios, 20(3), 401-420. https://doi.org/10.7819/rbgn.v20i3.3947
Ramos, P. y Holguín, H. (2019). Impacto de la comunicación intercultural en la competitividad para las empresas de la industria cervecera en Ciudad Juárez. Revista Lebret 11, 59 - 77. https://doi.org/10.15332/rl.v0i11.2412
Salas-Arbeláeza, L., García, M. y Murillo, G. (2017). Efecto de la cultura organizacional en el rendimiento de las PYMES de Cali. Suma de Negocios, 8(18), 88-95. https://doi.org/10.1016/j.sumneg.2017.11.006
Scopus. (2022a). Búsqueda avanzada. https://cutt.ly/GZ4xFRT
Scopus. (2022b). Búsqueda avanzada. https://cutt.ly/SZ4ctaj
Scopus. (2022c). Búsqueda avanzada. https://cutt.ly/oZ4czHT
Vega, M. y Lincoln, I. (2021). Comunicación integral en organizaciones periodísticas independientes de Mazatlán, Sinaloa y Ensenada Baja California. El caso de cuatro medios informativos digitales. Pangea. Revista de la Red Académica Iberoamericana de Comunicación, 12(1), 81-95.