Documenting through the visitor’s gaze: a service-learning experience at the NGO of SOS Children’s Villages
Main Article Content
Abstract
This paper explores a service-learning practice in higher education in Design to address the need to document and raise awareness of SOS Children's Villages NGO's socio-environmental initiatives in Tenerife. Through a field visit to the NGO's facilities, a group of university students acquire knowledge, systematise, propose, communicate and reflect on the initiatives in an audiovisual piece. The material produced is intended to be a reciprocal didactic material between the entities, with the aim of disseminating good eco-design practices in the territory. It is shared for evaluation and application. As a result, the experience creates a collaborative learning space in which students play an active role while providing a service of solidarity and assimilating curricular concepts.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
AAVV. (2009). Aprendizaje Servicio (ApS). Educación y compromiso cívico. Barcelona: Graó. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=399309
Aldeas Infantiles SOS. (2017) Dossier de prensa 50 aniversario [Informe técnico]. https://cms.aldeasinfantiles.es/uploads/2017/12/DOSSIER-PRENSA-50-ANIVERSARIO-AGOSTO-2017.pdf
Blanco-Cano, E., García-Martín, J. (2021). El impacto del aprendizaje-servicio (ApS) en diversas variables psicoeducativas del alumnado universitario: las actitudes cívicas, el pensamiento crítico, las habilidades de trabajo en grupo, la empatía y el autoconcepto. Una revisión sistemática. Revista Complutense de Educación, 32(4), 639-649. https://dx.doi.org/10.5209/rced.70939 DOI: https://doi.org/10.5209/rced.70939
Campo, L. (2008). El aprendizaje servicio en la universidad como propuesta pedagógica. Aprendizaje servicio y responsabilidad social de las universidades. Ediciones Octaedro. Colección Recursos, 108, 81-91. http://www.ucv.ve/uploads/media/Aps_y_universidad.pdf
García, D., Lalueza, J. (2019). Procesos de aprendizaje e identidad en aprendizaje-servicio universitario:una revisión teórica. Educación XXI, 22(2), 45-68. https://doi.org/10.5944/educxx1.22716 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.22716
Pellicer, C., Batet, M. (2017). Pedagogías ágiles para el emprendimiento. AulaPlaneta. España: Programa Educar el Talento Emprendedor de la Fundación Princesa de Girona. https://docs.gestionaweb.cat/1551/pedagogias-agiles-para-el-emprendimiento.pdf
Pérez, L., Ochoa, A. (2017). El aprendizaje-servicio (APS) como estrategia para educar en ciudadanía. Revista de Educación, 12(2). Ecuador: Universidad Politécnica Salesiana. https://doi.org/10.17163/alt.v12n2.2017.04 DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v12n2.2017.04
Puig Rovira, J. M., Martín García, X., & Rubio Serrano, L. (2017). ¿Cómo evaluar proyectos de aprendizaje servicio? Voces De La educación, 2(4), 122–132. https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/72
Puig, J. M., Martín, X., Batlle, R. (2014). Rúbrica para la autoevaluación y la mejora de los proyectos de aprendizaje-servicio. Barcelona: Fundació Bofill. https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/72
Rubio, L., Escofet, A. (2017). Aprendizaje-servicio (ApS): claves para su desarrollo en la Universidad. Editorial Octaedro. Colección Educación Universitaria. Barcelona: Universitat de Barcelona.
Service-Learning 2000 Center. (1996). Service Learning Quadrants. Palo Alto, California: Stanford University. https://www.researchgate.net/figure/Figura-1-Cuadrantes-del-aprendizaje-servicio-Fuente-Service-Learning-2000-Center_fig1_318212627
Tapia, M. N. (2010). La propuesta pedagógica del “Aprendizaje-Servicio”: una perspectiva latinoamericana. Tzhoecoen, 5, 23-43. https://www.clayss.org.ar/archivos/TZHOECOEN-5.pdf
Tapia, M. (2017). Aprendizaje y servicio solidario en el sistema educativo y las organizaciones juveniles. Buenos Aires, Ciudad Nueva. https://www.clayss.org.ar/23SEM/bag-of-materials/assets/2000_La_solidaridad_pedagogia.pdf
Tapia, M. N. (2020). Editorial. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 10, 1-11. https://doi.org/10.1344/RIDAS2020.10.1 DOI: https://doi.org/10.1344/RIDAS2020.10.1
Taylor, A. (2017). Service-Learning Programs and the Knowledge Economy: Exploring the Tensions. Vocations and Learning, 10, 253–273. https://doi.org/10.1007/s12186-016-9170-7 DOI: https://doi.org/10.1007/s12186-016-9170-7
Wenger, E. (1998). Communities of practice: Learning, meaning, and identity. Cambridge, United Kingdom: The Press Syndicate of the University of Cambridge. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511803932