When machines dream for us. Democracy in the world of algorithmic capitalism: case study of Cambridge Analytica
Main Article Content
Abstract
Algorithmic capitalism and its suggestive behavior has impacted all spheres of life, including politics, by propagating a main objective: to intimately know the users of social networks by massive extraction of data and its consequent algorithmic processing, with the intention not just to predict future behavior scenarios, but to build synthetic atmospheres which people could be suggested and intervened to vote for a specific candidate, to reproduce a particular idea within an electoral contest and even to change their worldviews and political understanding. All this situation develops in a context where the picture of the other is replaced by the algorithmic image of itself, and at the same time, has the effect of suppressing plurality as a fundamental element of democracy as a lifestyle.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
Arditi, B. (2010). Post-hegemonía: la política fuera del paradigma postmarxista habitual. En Cairo, H. y Franzé, J. (Ed.), Política y cultura. Biblioteca Nueva.
Arditi, B. (2014). Sobre lo político: Schmitt contra Schmitt. Revista De El Colegio de San Luis, (3), 10–41. https://revista.colsan.edu.mx/index.php/COLSAN/article/view/508 DOI: https://doi.org/10.21696/rcsl032012508
Albornoz, M. (2021). El titular de datos personales, parte débil en tiempos de auge de la Inteligencia artificial. ¿Cómo fortalecer su posición? IUS. Revista del Instituto de Ciencias Jurídicas de Puebla AC, 15(48), 209-242. https://doi.org/10.35487/rius.v15i48.2021.715 DOI: https://doi.org/10.35487/rius.v15i48.2021.715
Berghel, H. (2018). Malice domestic: the Cambridge Analytica dystopia. Computer, 51(5), 84-89. https://doi.org/10.1109/MC.2018.2381135 DOI: https://doi.org/10.1109/MC.2018.2381135
Bobbio, N. (1986). El futuro de la democracia. Fondo de Cultura Económica. DOI: https://doi.org/10.22201/fcpys.24484903e.1986.2.60044
Bovero, M. (2002). Una gramática de la democracia contra el gobierno de los peores. Trotta.
Bovero, M. (2020). Los adjetivos de la democracia. Instituto Nacional Electoral.
Bond, R., Fariss, C., Jones, J. et al. (2012). A 61-million-person experiment insocial influence and political mobilization. Nature, 489, 295–298. https://doi.org/10.1038/nature11421 DOI: https://doi.org/10.1038/nature11421
Brown, W. (2015). El pueblo sin atributos. La secreta revolución del neoliberalismo. Malpaso Ediciones.
Calvo, P., (2019). Democracia algorítmica: consideraciones éticas sobre la dataficación de la esfera pública. Revista del CLAD Reforma y Democracia, (74). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=357560862001 DOI: https://doi.org/10.69733/clad.ryd.n74.a181
García Marzá, D. y Calvo, P. (2022). Democracia algorítmica: ¿un nuevo cambio estructural de la opinión pública? Isegoría, (67), e17. https://doi.org/10.3989/isegoria.2022.67.17 DOI: https://doi.org/10.3989/isegoria.2022.67.17
Guattari, F. (1976). Psicoanálisis y transversalidad. Crítica psicoanalítica de las instituciones. Siglo XXI.
Guimón, P. (2018). El académico vinculado a Cambridge Analytica se siente un “chivo expiatorio” de Facebook. El País. https://elpais.com/internacional/2018/03/21/actualidad/1521617918_760407.html
González Biondo, F. M., y Linardelli Blotta, A. V. (2022). Algoritmos, democracias y ciudadanías. Democracias 4.0 y gubernamentalidad algorítmica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(2), 675-692. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.1915 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.1915
González, F. (2019). Big data, algoritmos y política: las ciencias sociales en la era de las redes digitales. Cinta de moebio, (65), 267-280. https://dx.doi.org/10.4067/s0717-554x2019000200267 DOI: https://doi.org/10.4067/s0717-554x2019000200267
González Montaño, A. (2022). La rebelión de las máquinas en la trama del capitalismo algorítmico: la democracia acechada. Logos Revista de Filosofía, 139(139), 139-154. https://doi.org/10.26457/lrf.v139i139.3352 DOI: https://doi.org/10.26457/lrf.v139i139.3352
González Montaño, A. (2023). El dispositivo digital en la era del capitalismo algorítmico: el caso de ChatGPT. Revista Sintaxis. https://doi.org/10.36105/stx.2023n.11.04 DOI: https://doi.org/10.36105/stx.2023n11.04
Jaimovich, D. (2023). Una charla con Leader Lars, el robot que lidera el Partido Sintético en Dinamarca y que busca darle voz a todos los partidos políticos minoritarios daneses. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/tecnologia/una-charla-con-leader-lars-el-robot-que-lidera-el-partido-sintetico-en-dinamarca-y-que-busca-darle-nid21032023/
Kaiser, B. (2019). La dictadura de los datos. La verdadera historia desde dentro de Cambridge Analytica y de cómo el Big Data, Trump y Facebook rompieron la democracia y cómo puede volver a pasar. HarperCollins México.
Kitchin, R. (2017) Thinking critically about and researching algorithms. Information, Communication & Society, 120, 14-29. https://doi.org/10.1080/1369118X.2016.1154087 DOI: https://doi.org/10.1080/1369118X.2016.1154087
Kosinski, M.; Stillwell, D. y Graepel, T. (2013). Private traits and attributes are predictable from digital records of human behavior. Proceedings of the National Academy of Sciences, 110(5), 5.802-5.805. https://doi.org/10.1073/pnas.1218772110 DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.1218772110
König, P. y Wenzelburger, G. (2022). Between technochauvinism and human-centrism: Can algorithms improve decision-making in democratic politics? European Political Science, 21, 132-149. https://doi.org/10.1057/s41304-020-00298-3 DOI: https://doi.org/10.1057/s41304-020-00298-3
Laclau, E. (2005) La razón populista. Fondo de Cultura Económica.
Lefort, C. (2004). La incertidumbre democrática. Ensayos sobre lo político. Anthropos.
Matz, S.; Stillwell, D.; Nave, G. y Kosinski, M. (2017). Psychological targeting as an effective approach to digital mass persuasión. Proceedings of the National Academy of Sciences, 114 (28), pp. 12714-12719. https://doi.org/10.1073/pnas.1710966114 DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.1710966114
Mouffe, C. (1999). El retorno de lo político. Comunidad, ciudadanía, pluralismo, democracia radical. Paidós.
Mouffe, C. (2014). Agonística. Pensar el mundo políticamente. Fondo de Cultura Económica.
Mónaco, J. (2022). El gobierno de los públicos en la era de los big data: pistas a partir del “caso Kosinski”. Intersecciones en Comunicación, 1(16). https://doi.org/10.51385/ic.v1i16.145 DOI: https://doi.org/10.51385/ic.v1i16.145
Rancière, J. (2006). El odio a la democracia. Amorrortu.
Rodríguez-Andrés, R. (2018). Trump 2016: ¿presidente gracias a las redes sociales? Palabra Clave, 21(3), 831-859. http://dx.doi.org/10.5294/pacla.2018.21.3.8 DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2018.21.3.8
Rouvroy, A. y Berns, T. (2018). Gobernabilidad algorítmica y perspectivas de emancipación: ¿lo dispar como condición de individuación mediante la relación? Revista Ecuador Debate, 104, 124-147. https://www.caapecuador.org/ecuador-debate-n-104/
Ruiz Méndez, A. (2021). La polarización en las democracias contemporáneas. Esbozo de un modelo analítico de comunicación política populista. Revista Sintaxis, (7), 33–49. https://doi.org/10.36105/stx.2021n7.02 DOI: https://doi.org/10.36105/stx.2021n7.02
Schmitt, C. (1998). El concepto de lo político. Alianza.
Villalobos, V. (2018). Cambridge Analytica. De la interfaz al régimen. Revista de la Universidad de México. https://www.revistadelauniversidad.mx/articles/407cb3d0-59b5-4980-bca2-64aec5e0ced6/cambridge-analytica