Public Communication, Democracy and Consensus: A Model Building Kit at the Municipal Government Level

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Rafael Tonatiuh Ramírez Beltrán
http://orcid.org/0000-0002-1968-9755
Javier Sánchez Galicia
http://orcid.org/0000-0003-1989-6970

Abstract

This article aims at setting the bases, from a complex outlook, for a strategically formulated communication model for the municipal or local government level. It starts off by analyzing the increasingly important role of societal participation via the media and hyper media (social networks); specific political actions on issues such as the right of access to information; and the importance of governmental communication and reputation in democratic systems. The article then identifies strategies and tactics of social and public communication that can collaboratively help to build up credibility and social consensus. We then emphasize the importance of single events, the news, early handling of information, tactical formulation of agendas, and the formulation of public policies in a collaborative, comprehensive way. The article ends by proposing the possibility of constructing a vision of government communication produced by local entities.

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How to Cite
Ramírez Beltrán, R. T., & Sánchez Galicia, J. (2020). Public Communication, Democracy and Consensus: A Model Building Kit at the Municipal Government Level. Sintaxis, 1(4), 88–112. https://doi.org/10.36105/stx.2020n4.05
Section
Artículos
Author Biographies

Rafael Tonatiuh Ramírez Beltrán, Universidad Anáhuac México

Doctor en Administración Pública. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI), Nivel I, del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT) en México. Profesor-investigador de la Facultad de Comunicación e Investigador del Centro de Investigación para la Comunicación Aplicada (CICA) de la Universidad Anáhuac, en la línea de investigación: Realidad social, políticas públicas y comunicación.

Javier Sánchez Galicia, Universidad Anáhuac México

Doctorante en Investigación de la Comunicación (Universidad Anáhuac México, CICA/DEIC). Investigador, consultor y editor de textos sobre comunicación política. Especialista en gestión de la comunicación gubernamental y el manejo de crisis en el sector público.

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