Greta Thunberg Speeches: Content analysis and its impact on YouTube

Main Article Content

Lucía Espejel Gómez
https://orcid.org/0000-0003-0430-3677
Jorge Alberto Hidalgo Toledo
https://orcid.org/0000-0002-6204-9534

Abstract

This paper analyzes the positive space-time correlation between the fourteen speeches of Greta Thunberg and climate change milestones during September 2018-September 2019. The trigger event was the launch of the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) report in October 2018, where it presented that the new objective of temperature increase for this century is 1.5 °C and not 2 °C as agreed at the Paris meeting in 2015. The approach of the speeches is mainly scientific, presenting simple arguments and aligned with the latest i pcc report, secondly, the approach is social and thirdly, political, followed by the economic approach. An emotional content analysis is performed based on Krippendorff methodology by utilizing a specialized software. Three Greta speeches were selected based on the highest number of YouTube visits. The main findings are: there is a positive correlation between negative tone of the speeches with 1) the number of visitors to the various YouTube channels where the speech is transmitted; 2) the participation of users with “like” or “dislike”; 3) increases the proportion of “dislikes”. Hence, the more apocalyptic the speech, the more visitors it has, and the more “dislikes” in YouTube.

Downloads

Download data is not yet available.

PLUMX Metrics

Article Details

How to Cite
Espejel Gómez, L., & Hidalgo Toledo, J. A. (2020). Greta Thunberg Speeches: Content analysis and its impact on YouTube. Sintaxis, 1(5), 46–61. https://doi.org/10.36105/stx.2020n5.03
Section
Artículos
Author Biographies

Lucía Espejel Gómez, Universidad Anahuac Mexico

Doctoranda en Investigación de la Comunicación por la Universidad Anáhuac México, Maestra en Ética Aplicada por la Universidad de Lovaina, Maestra en Administración de Empresas por la Universidad de Tulane. Ha trabajado en empresas de clase mundial como: Celanese Mexicana, Ford Motor Company, General Electric (GE), BASF, Alberto Culver, Embajada Británica en áreas de Investigación y Desarrollo, Planeación Estratégica, Mercadotecnia y Gestión de Proyectos.

Jorge Alberto Hidalgo Toledo, Universidad Anahuac Mexico

Doctor en Comunicación Aplicada por la Universidad Anáhuac México; Miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel 1. Vicepresidente de la Asociación Mexicana de Investigadores de la Comunicación (AMIC) para el periodo 2017-2019; Vicepresidente Universitario de la Academia Mexicana de la Comunicación para el periodo 2015-2017 y 2017-2020; Presidente del Consejo Nacional para la Enseñanza e Investigación de las Ciencias de la Comunicación (CONEICC) para el periodo 2012-2015; Secretario de la Asociación Católica de Comunicación, signis México, para el periodo 2014-2016. Cuenta con veinte años de experiencia profesional en áreas de comunicación; tres libros publicados y más de treinta capítulos en libros nacionales e internacionales.

References

APF. (16 de abril de 2019). Greta Thunberg gives emotional speech at eu Parliament. Recuperado de https://www.Youtube.com/watch?v=sZlRNUp4DgU
Connect4Climate. (15 de diciembre de 2018). Greta Thunberg full speech at un Climate Change COP24 Conference. Recuperado de https://www.Youtube.com/watch?v=VFkQSGyeCWg
CykelPendlare. (14 de diciembre de 2018). Greta Thunberg cop24, 12th December, 2018. Recuperado de https://www.Youtube.com/watch?v=Kp2pQnPtceo
Dave. (10 de enero de 2019). Top 10 Climate Change Milestones in 2018–#climate. Skeptical Science.Promoting Science and Critical Thinking. Recuperado de https://www.skeptical-science.com/science/top-10-climate-change-milestones-in-2018-climate/
Fernández, F. (2002). El análisis de contenido como ayuda metodológica. Redalyc, 35-53.
Figueres, C. (2017). Three years to safeguard our climate. Nature, 546, 593-595.
Forbes. (8 de octubre de 2018). ONU urge a no permitir un calentamiento global mayor a 1.5 grados.
Forbes México. Recuperado de https://www.forbes.com.mx/onu-urge-a-no-permitir-uncalentamiento- global-mayor-a-1-5-grados/
FridaysForFuture. (14 de diciembre de 2018). Greta Thunberg addressed the cop24 plenary sessionDecember 12th. Recuperado de https://www.Youtube.com/watch?v=Z1znxp8b65E FridaysForFuture. (23 de abril de 2019). Greta Thunberg full speech at the eu Parliament in Strasbourg. Recuperado de https://www.Youtube.com/watch?v=cJAcuQEVxTY
GuardianNews. (23 de abril de 2019). Greta Thunberg tells MPs: “Our future was sold”. Recuperado de https://www.Youtube.com/watch?v=FwY06xE24Es
GuardianNews. (23 de septiembre de 2019). Greta Thunberg to world leaders: How dare you?You have stolen my dreams and my childhood’. Recuperado de https://www.Youtube.com/ watch?v=TMrtLsQbaok
GuardianNews. (16 de abril de 2019). Greta Thunberg’s emotional speech to eu leaders. Recuperado de https://www.Youtube.com/watch?v=FWsM9-_zrKo
Hulme, M. (2009). Why we disagree about climate change: Understanding controversy, inaction and opportunity. Cambridge, UK. Cambridge University Press, 392. ipcc. (29 de noviembre de 2018). Recuperado de IPCC: https://www.ipcc.ch/pdf/glossary/tar-ipccterms-sp.pdfKrippendorf, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Buenos Aires: Paidós Comunicación.
Kuhne, R. (2019). Climate Change: The Science Behind Greta Thunberg and Fridays For Future.
https://doi.org/10.13140/RG.2.2.21256.78087
Lorenzoni, I. (2006). Public Views on Climate Change: European and usa Perspectives. Climate Change , 77.
Lorenzoni, I., Nicholson-Cole, S., y Whitmarsh, L. (2007). Barriers perceived to engaging with climate change among the UK public and their policy implications. Global Environmental Change, 445-449.
Malcher, M., y Cunha, S. (2013). Construyendo una noción de la comunicación de la Ciencia. Chiespal. Ensayos, 74-81.
Molina, M. (2018). Centro Mario Molina para Estudios Estratégicos sobre Energía y Medio Ambiente. Recuperado de https://centromariomolina.org/taller-de-actualizacion-sobre-cambio-climatico/ Organización de las Naciones Unidas (ONU). (29 de noviembre de 2018). Recuperado de http://www.un.org/es/sections/issues-depth/climate-change/index.html
Pang, B. P., Lee, L., y Vaithyanathan, S. (2002). Thumbs up? Sentiment Classification using Machine Learning Techniques. Proceedings of the 2002 Conference on Empirical Methods in Natural Language Processing, 79-86. Association for Computational Linguistics. https://doi.org/10.3115/1118693.1118704 PBSNewsHour. (23 de septiembre de 2019). watch: Greta Thunberg’s full speech to world leaders at un Climate Action Summit. Recuperado de https://www.Youtube.com/watch?v=KAJsdgTPJpU
Ramírez, R. T. (2015). La mar y el ancla. La educación ambiental en la administración pública en México. Ciudad de México: La Zonámbula.
Rebeil, C. M. (2014). Para una comprensión de la teoría práctica de la comunicación. Redalyc.
(2019). Roadmap to Climate Action Summit 2019. ny: un. Recuperado de https://www.un.org/en/ climatechange/assets/pdf/Climate_Action_Summit_2019_Road%20Map_May_2019.pdf
Steffen, W., Rockström, J., Richardson, K., Lenton, T., Folke, C., Liverman, D., Barnosky, A. D. (2018). Trajectories of the Earth System in the Anthropocene. (W. C. Clark, Ed.) 115(33), 8252- 8259. https://doi.org/https://doi.org/10.1073/pnas.1810141115
Stocknes, P. (2014). Rethinking climate communications and the “psychological climate paradox”. Energy Research and Social Science, 161-170.
TheTelegraph. (23 de septiembre de 2019). Emotional Greta Thunberg attacks world leaders: “How dare you?”. Recuperado de https://www.Youtube.com/watch?v=xVlRompc1yEUnitedNations. (23 de septiembre de 2019).
Greta Thunberg (Young Climate Activist) at the Climate Action Summit 2019-Official Video. Recuperado de https://www.Youtube.com/watch?-v=u9KxE4Kv9A8
Wibeck, V. (2014). Enhancing learning, communication and public engagement about climate change-some lessons from recent literature. Environmental Education Research, 387-411.
WWFUK. (24 de abril de 2019). Greta Thunberg full speech to UK Parliament | Climate strikes. Recuperado de https://www.Youtube.com/watch?v=rYNM4rsnNFM