Evaluation System of Public Spending in Mexico in the Federal Budget Proposals 2018 and 2021: Advances and Reversals
Main Article Content
Abstract
One of the most important structural reforms, still pending, that Mexico should undertake in the next years is the public spending reform, including one of its main components, which is the way in which this spending is evaluated. To this end, I present some advances and deficiencies of the performance evaluation system (SED, by its Spanish acronym) for public expenditure in the federal budget proposals (PEF, by its Spanish acronym) 2018 and 2021. The analysis is based on principalagent model literature, where there may exist interest misalignment between the principal, that is, the citizens, and the agent, which is the government that is being «hired», through elections, by the citizens to fulfill economic growth and social inclusion objectives. At the end, there is a public policy proposal to incorporate simplicity, relevance, objectivity, incentivization and updating principles to the SED.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.
References
Nueva Zelanda, Reino Unido, Australia y México». En Guerrero, J. P. y Hofbauer,
H. Transparencia Presupuestaria en Cinco Países de América Latina. Centro de Investigación
y Docencia Económica.
Aspe, P. (1993). El camino mexicano de la transformación económica. Fondo de Cultura
Económica.
Banco Mundial (2016). United Mexican States. Mexico Public Expenditure Review. Final
Report. https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/25062/
Mexico000Public0expenditure0review.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Campos, M., García, A. y Ruiz, L. (2018a). «Arquitectura del Ramo 23». México Evalúa.
https://www.mexicoevalua.org/arquitectura-del-ramo-23/
Campos, M., García, A. y Ruiz, L. (2018b). «Blindar el Gasto Público contra la Discrecionalidad
». México Evalúa. https://www.mexicoevalua.org/mexicoevalua/wpcontent/
uploads/2018/04/libro-lease-siquiere-gobernarenserio-capitulo07.pdf
Chávez, J. (2000). Para recobrar la confianza en el gobierno. Hacia la transparencia y
mejores resultados con el presupuesto público. Fondo de Cultura Económica.
Centro de Estudios de las Finanzas Públicas (CEFP). (2021). «Gastos obligatorios»
del Gobierno Federal 2021. https://www.cefp.gob.mx/publicaciones/nota/2021/
notacefp0242021.pdf
Consejo Nacional de Evaluación (Coneval). (2016). Informe de Evaluación de la Política
de Desarrollo Social 2016. https://www.coneval.org.mx/Evaluacion/IEPSM/IEPSM/
Paginas/IEPDS-2016.aspx
Consejo Nacional de Evaluación (Coneval). (2020). Informe de Evaluación de la Política
de Desarrollo Social 2020. https://www.coneval.org.mx/Evaluacion/Documents/
Informes/IEPDS_2020.pdf
Elizondo, C. (2012). Con dinero y sin dinero… Nuestro ineficaz, precario e injusto equilibrio
fiscal. Editorial Debate.
Fehrler, S. y Hughes, N. (2018). «How Transparency Kills Information Aggregation:
Theory and Experiment». American Economic Journal, 10 (1), 181-209.
Hurtado, C. (2006). «La problemática de la formulación del presupuesto federal». En
Ortega Venzor, A. et al. (coord.). El fortalecimiento institucional de México. Memorias
2005. Editorial Porrúa / IBERGOP-ITAM.
Larré, B. y Bonturi, M. (2001). Public Spending in Mexico: How to Enhance its Effectiveness.
OCDE.
Ley Federal de Presupuesto y Responsabilidad Hacendaria. LFPRH (2006, 2021).
Lindert, P. (2012). El ascenso del sector público. El crecimiento económico y el gasto
social del siglo XVIII al presente. Fondo de Cultura Económica.
Mazzucato, M. (2013). The Entrepreneurial State. Debunking Public vs. Private Myths.
Anthem Press.
Muller, J. Z. (2018). The Tyranny of Metrics. Princeton University Press.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2012). Getting
it Right. Una agenda estratégica para las reformas en México. http://www.oecd.org/
economy/getting-it-right-9789264190375-es.htm
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2018). Getting
it Right. Prioridades estratégicas para México. https://doi.org/10.1787/978
9264292871-es
Osborne, D. y Hutchinson, P. (2009). The Price of Government. Getting the Results We
Need in an-Age of Permanent Fiscal Crisis. Basic Books.
Rojas, F. et al. (2006). Chile: análisis del programa de evaluación del gasto público. Banco
Mundial.
Secretaría de Hacienda y Crédito Público (SHCP). (2018). Presupuesto de Egresos de la
Federación 2018. https://www.pef.hacienda.gob.mx/es/PEF2018/home
Secretaría de Hacienda y Crédito Público (SHCP). (2021a). Exposición de Motivos
del Proyecto de Presupuesto de Egresos de la Federación 2021. https://www.
ppef.hacienda.gob.mx/work/models/PPEF2021/docs/exposicion/EM_Documento_
Completo.pdf
Secretaría de Hacienda y Crédito Público (SHCP). (2021b). Presupuesto de Egresos de
la Federación 2021. https://www.pef.hacienda.gob.mx/es/PEF2021/home
Scott, J. (2007). «Hacia la equidad y eficiencia del gasto público: retos y oportunidades
». En Cano Vélez, J. A. et al. (coord.). Reflexiones para construir una hacienda
pública sólida con visión federalista. Liga de Economistas Revolucionarios.
Scott, J. (2011). «Gasto público y desarrollo humano en México. Análisis de incidencia
y equidad» (documento de trabajo).
Sojo, E. (2005). De la alternancia al desarrollo. Políticas públicas del gobierno del cambio.
Fondo de Cultura Económica.
Thaler, R. y Sunstein, C. (2008). Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth and
Happiness. Penguin Books.