Communication and challenges of ngo in Brazil, Colombia, United States and Mexico: the case of misleading advertising in ultra-processed foods

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Ricardo Ignacio Prado Hurtado
https://orcid.org/0000-0002-4502-428X
María Dolores Lozano Gutiérrez
https://orcid.org/0000-0002-7451-2346

Abstract

This article analyzes the actions that the Non-Governmental Organization (NGO) that protect Consumer Rights in Brazil, Colombia, the United States and Mexico perform against misleading advertising in ultra-processed foods. This type of food promotes unhealthy eating habits for children; causes excess weight to be a determining risk factor for chronic noncommunicable diseases (NCDs); and affects the health and quality of life of the population. Ultraprocessed foods, are considered to be the main factor in the epidemic called globesity, which is why NGO that protect Consumer Rights have made efforts to counteract the misleading communication and advertising strategies followed by the ultraprocessed food industry. The methodology of the study is of qualitative nature through in-depth interviews with the directors of six ngo from the aforementioned countries. The study includes the main actions that ngo carry out to demonstrate, inform, persuade and exert pressure on the food processing industry underlining the importance of communication and education in the work of defending consumer rights and the need for incorporate digital media in its activity of information, feedback, manifestation and linking of parents, academic communities, public opinion, legislative groups, government authorities and society in general.

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Prado Hurtado, R. I., & Lozano Gutiérrez, M. D. (2023). Communication and challenges of ngo in Brazil, Colombia, United States and Mexico: the case of misleading advertising in ultra-processed foods. Sintaxis, (11), 67–84. https://doi.org/10.36105/stx.2023n11.06
Section
Artículos
Author Biographies

Ricardo Ignacio Prado Hurtado, Universidad Anáhuac México

Director general de Servicios Creativos MostroTown Publicidad México, agencia especializada en contramárketing, creatividad y mercadotecnia sociales. Profesor investigador del Centro de  Investigación para la Comunicación Aplicada (CICA), Facultad de Comunicación de la Universidad Anáhuac México. Doctor en Investigación de la Comunicación por la Facultad de Comunicación de la Universidad Anáhuac, México y por la Universidad de Savoie Mont-Blanc. Miembro de la Asociación Mexicana de Investigadores y Profesionales de Comunicación
Organizacional (AMIPCO).

María Dolores Lozano Gutiérrez, Universidad Politécnica Metropolitana de Puebla

Profesor de tiempo completo de la Universidad Politécnica Metropolitana de Puebla. Doctora en Investigación de la Comunicación Facultad de Comunicación de la Universidad Anáhuac México. Candidata al Sistema Nacional de Investigadores y miembro de la Asociación Mexicana de Investigadores y Profesionales de Comunicación Organizacional (AMIPCO). Maestra en Administración de las Tecnologías de la Información y Licenciada en Mercadotecnia con más de diez años de experiencia en las áreas de investigación de mercados, desarrollo de producto y relaciones públicas, así como en el campo docente.

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